Ream NP - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van AnthonyenDebbie - WaarBenJij.nu Ream NP - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van AnthonyenDebbie - WaarBenJij.nu

Ream NP

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Zondag 29 november

Ik werd vanmorgen om 9 uur wakker toen Anthony net binnen kwam van zijn nachtelijke avontuur. Hij was met een jongen die achter de bar werkt in de tent waar hij geweest was na sluitingstijd nog weg geweest. Hij heeft deze jongen vrijdagavond leren kennen en is erg aangegrepen door zijn verhaal. Hij heeft geen ouders meer, alleen een broer en ze zijn allebei dakloos. Ze slapen meestal na sluitingstijd op een soort vliering van een open bar aan het strand. Dat is voor ons nauwelijks te bevatten. We hebben samen ontbeten in het hotel en Anthony ging slapen en ik wilde naar een strandje 8 km van het hotel, Otres Beach 2. Ik wilde met de tuktuk maar vroegen $8, dit vond ik echt te gek en ben verder gelopen. Ik werd aangesproken door een motortaxi en die vroeg $3. Ik ben achterop gestapt en vroeg hem vooarzichtig te rijden, ik had absoluut geen zin om onderuit te gaan. Met ongeveer 10 minuten was ik op Otres Beach. Wat was het hier vredig, en wat een uitzicht! Ik wilde naar een bepaalde strandtent maar deze had geen ligbedden meer. Na iets verder gelopen te zijn ben ik bij de laatste tent, Lucky 4 Seasons gestrand. Hier waren de ligbedden gratis als je maar iets te eten of drinken besteld, goed geregeld. Ik heb Anthony een app gestuurd waar ik lig, omdat hij waarschijnlijk later vanmiddag ook nog deze kant op komt. Ik lig echt super relaxt hier met een geweldig uitzicht en heb een overheerlijke bananen shake besteld. Genieten dus :-)
Het was tot een uur of èèn wat bewolkt maar daarna trok het helemaal open en dat was aan de zon kracht te merken ook. Hij brand hem aardig en net zweet druipt van me af. Even lekker de zee in, niet dat dat verkoeling geeft want het zeewater is warm. Voor de lunch heb ik een bord met verschillende soorten fruit besteld wat hier super lekker is. Ook met verschillende mensen nog leuke gesprekken gehad. Daarna heb ik mijn rug nog even laten masseren, met op de achtergrond wat oude nummertjes van Snap. Oh wat kon deze vrouw goed masseren, meteen op de goede plekken en me van mijn knopen ontdaan. Anthony app-te me dat hij nog wilde komen maar ik zou met een klein uurtje weer terug naar het hotel gaan, dus hebben we later in het hotel weer afgesproken. Tijdens de prachtige zonsondergang begon het ineens keihard te regenen, dit was zo idyllisch. Toen het weer droog was ben ik weggegaan opzoek naar vervoer richting het hotel. Ik heb net als op de heenweg een motortaxi genomen. Ik ging tegelijk weg met een Duits stel wat ik daar gesproken had. Iets verderop stonden ze stil en riepen naar me dat hun benzine op was. De jongen waar ik achterop zat vroeg ik om te stoppen. Hij begreep het eerst niet omdat hij bijna geen engels sprak, net als de meeste mensen hier. De jongen van het stel was achterop de motor gesprongen waar ik op zat en gingen samen benzine halen. Ik stond bij het meisje te praten en vertelde me dat hun bus met 45 minuten naar Siem Reap zou vertrekken, oeps hopen dat ze snel terug waren. Het werd ook al aardig donker en er was op die weg geen verlichting. Gelukkig waren ze vrij snel terug, benzine erin bedankte ons en reden weg. Ik vroeg de jongen of hij voorzichtig wilde rijden want het was echt bijna donker en de weg was nat van de regen, dus glad. Het was een oude gammele motor en de voetsteunen zaten ook los, als dat maar goed gaat. Ik was blij dat ik het hotel zag, veilig terug. Samen met Anthony wat gegeten op het strand. Het is hier 's avonds zó gezellig. We hebben aan èèn stuk door zitten kletsen en genoten van de vele wensballonnen die opgelaten werden het vuurwerk, lampionnetjes en een vuur show. Er liep nog een heel oud vrouwtje met haar stok over het strand met een zak waarin ze lege blikjes verzamelde. Te erg voor woorden maar daar krijgt ze bij inlevering een paar cent voor. Ik dronk mij 7up op en gaf haar het blikje, oh wat was ze me dankbaar dat lieve oude vrouwtje. Verderop nog een bakkie koffie gedaan en om 23.15 uur weer teruggelopen naar het hotel wat vlakbij is. Ik heb nog even met Jury gebeld en Anthony ging nog even op stap.

Maandag 30 november

Ik ging op jungle trekking vandaag, Anthony ging niet mee omdat hij laat thuis was van stappen. Jammer maar achteraf beter. Dit vertel ik later. Om 9 uur moesten we verzamelen in het centrum bij de pier. Toen iedereen aanwezig was (13 personen) reden we met de minibus richting Ream NP. We reden door het landschap van Cambodja, waar je het echte Cambodjaanse leven ziet. Wat heerst er hier toch een armoede. Koeien zie je overal op straat lopen, kinderen spelen tussen het vuil wat hier overal neergegooid wordt. Na zo'n 30 minuten rijden kwamen we aan bij een rivier waar de ranger ons stond op te wachten. We stapten op een longtail boot waarmee we langs de mangrove vaarden. Het was een grote breede rivier, ik vond dit zelf wat tegenvallen maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al zoveel mooie plekken gezien heb op de wereld. Later legde we aan aan een steiger waar we afstapte om aan het eerste gedeelte van de trekking te beginnen. Deze zou 2 uur duren. We liepen door de jungle en de ranger sloeg met een stok in de bebossing, ik vroeg hem waarom hij dat deed. Voor de slangen, slangen oeps iedereen stond meteen op scherp. Op een gegeven moment moesten we klimmen en klauteren, pfff mijn knie. Het zweet gutste van me af en ik was behoorlijk buiten adem. Af en toe wachte de ranger tot dat iedereen weer compleet was en weer wat op adem gekomen was. Wat was het warm niet normaal. De ranger vertelde dat het over de 40 gr. was, waar was ik aan begonnen. Uit eindelijk hadden we de top bereikt en hadden uitzicht over de boomtoppen en keken in de verte op de rivier. Was ik serieus hiervoor naar boven geklommen. We gingen via de zelfde weg weer terug. Ik hoorde mensen achter me glijden en ik hoopte dat ze niet door zouden glijden en mij daarin mee zouden nemen. Voorzichtig ging ik verder naar beneden, het zou me niet gebeuren dat ik mijn knie nog verder zou bezeren. Gelukkig waren we weer beneden, yes I did it! We stapten weer in de longtail boot en vaarden verder langs de mangrove. We zouden gaan lunchen en legde weer ergens aan waar we over een lange steiger eerst naar een uitkijktoren liepen. Via een hoge trap naar boven had je een uitgestrekt uitzicht. Eenmaal beneden kregen we lunch, kip met sla en brood. Ik kreeg haast geen hap door mijn keel omdat ik buikkramp had. Later heb ik wat vers fruit gegeten met een cola gedronken tegen de kramp. De groep bestond uit Fransen, Duitsers, Engelsen, Amerikanen en Nederlanders. Echt een gezellige groep hadden we niet. Later wel met een Nederlandse jongen een Engels meisje en een Amerikaanse jongen gesproken. We stapten weer in de boot en vaarden naar een vissersdorp om hier aan het tweede gedeelte van de trekking te beginnen. We liepen door het dorp en zagen waterbuffels in het moeras, geweldig om te zien. Ook mochten we bij een school kijken waar les gegeven werd. Later hoorde ik iemand gillen die liep in een spinnenweb waar een mega grote zwarte spin in zat, ahhh. We liepen door en kwamen uit op een prachtig wit strand waar we in zee konden zwemmen. Er was mij niet verteld dat we gingen zwemmen dus had niks bij me. Balen want wat ik had graag het water ingegaan, om het zweet van me af te spoelen. Ik ben wel de zee ingelopen om de prut van mijn benen af te spoelen. Nog even wat gedronken bij een soort van beach bar voor we terug gingen naar het hotel. Eenmaal terug in het hotel ben ik op bed gaan liggen, ik voelde me niet lekker. Anthony bleek zich ook niet goed te voelen en had meerdere malen overgegeven en was net als ik aan de diarree. Beter voor hem dus dat hij niet meegegaan was vandaag. Ik denk dat het eten van gisteravond niet goed geweest is. Ik ben even een paar uurtjes gaan slapen in de hoop dat ik me dan wat beter zou voelen. Na wat geslapen te hebben gingen we wat eten. Ik koos voor gebakken rijst maar kreeg bijna geen hap door mijn keel, Anthony had een salade. We liepen weer terug naar het hotel waar ik op bed ben gaan liggen en in slaap gevallen ben. Ik had de wekker gezet omdat ik nog even wilde skypen met Jury. Die zou bij zijn moeder eten vandaag voor haar verjaardag, kon ik haar meteen even feliciteren. Het waaide buiten hard en het hosten van de regen. Daarna ben ik weer in bed gekropen. Anthony lag inmiddels al lekker te slapen.

  • 01 December 2015 - 10:18

    Sas En Iwan:

    Lieve backpackers!

    Nog even en dan zijn jullie al weer terug in het vertrouwde Holland :-)

    Weer helemaal bijgelezen en wat een leuke verhalen allemaal! Je schrijft echt heel erg leuk Deb, leest lekker weg ;-) en we kunnen het ons goed indenken hoe jullie het allemaal ervaren daar. En super ook die foto's, we krijgen er zelf ook de vakantiekriebels van haha :-D

    Geniet nog even extra van deze laatste twee dagen en wel weer fijn als jullie veilig thuis zijn donderdag ;-)

    Dikke kus van Iwan en mij





  • 01 December 2015 - 13:13

    Mirjam:

    Wat een gave verhalen, wel balen dat jullie allebei even niet lekker waren. Het lijkt wel of wij Nederlanders altijd maag/sarm problemen krijgen in get buitenland .....bleh niks gewend .
    Ik wens jullie nog 2 mooie dagen toe en een hele goede terugreis xxxx

  • 01 December 2015 - 15:17

    Carool:

    Wat een avonturen en verhalen weer, ik miste ze al een aantal dagen....
    Nog een paar daagjes volop genieten moppies!
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Actief sinds 17 Okt. 2015
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 5625

Voorgaande reizen:

14 November 2015 - 04 December 2015

Laos & Cambodja

Landen bezocht: