Tocht over de Mekong rivier - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van AnthonyenDebbie - WaarBenJij.nu Tocht over de Mekong rivier - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van AnthonyenDebbie - WaarBenJij.nu

Tocht over de Mekong rivier

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2015 | Laos, Muang Pakbèng

Maandag 16 november

Vanmorgen zijn we om 6.30 uur opgestaan, het was een kort nachtje we hebben denk ik 3 a 4 uur geslapen. Toen ik de gordijnen opendeed hadden we een prachtig uitzicht over de Mekong rivier met een opkomende zon, prachtig. Een uurtje later hebben we ontbeten en konden we via het guest house tickets voor de boot in Laos regelen inclusief vervoer naar de grens. Super, dat scheelde weer hoeven we dat niet meer te regelen.
De tuktuk kwam ons en nog 4 mensen ophalen en we bleken een leuk groepje te hebben, 2 Nederlanders Paul en Tess uit Den Bosch en 2 jongens uit Duitsland en Frankrijk. Er was ontstond meteen een ontspannen sfeer en hebben met z'n alle ook uit respect voor de franse jongen even stilgestaan bij de walgelijke aanslagen in Parijs. Anthony spreek vloeiend frans dus daar heb ik vol verwondering naar geluisterd al versta ik er geen klap van.
We werden eerst naar de immigratie dienst gebracht en daarna naar de grensovergang waar we ons visum kregen. Daar stapte we over op een grotere tuktuk waar onze backpacks op het dak werden gelegd en reden over een brug over de Mekong rivier Laos binnen. Hier werden we aan de oever van de rivier afgezet om de slow boot op te stappen waarmee we de komende 2 dagen over de Mekong gaan varen. Daar aangekomen was het een lange boot waar oude autostoelen in zitten, èèn oude meuk hahaha, go with the flow :-). De boot zou om 10.30 uur vertrekken maar dit werd 12.25 uur, we zitten niet voor niks op een slow boot. Het is vreselijk benauwd en we zweten pareltjes, blij dat we nu wat wind hebben nu we varen. We zitten gezellig bij de mensen waarmee we ook in de tuktuk zaten. De boot is echt afgeladen denk met zo'n 130 man. Wat een mooie tocht is dit, een prachtige groene omgeving met rots formaties in het water. Om een uur of 4 waren we het toch wel zat, je kan niet veel anders dan zitten, kijken en kletsen. Je weet gewoon niet meer hoe je moet zitten, gelukkig hebben we de afgelopen dagen nog niet zoveel gezeten. Omdat we zo laat vertrokken zijn wordt er gespeculeerd dat we pas tegen 19.00 uur zullen aa komen in Pakbeng, don't hope so. Gelukkig was Pakbeng rond half 6 in het zicht en liepen we naar het hotel, Mekong Riverside Lodge. We hadden eerst DP guest house gereserveerd maar daar had ik vrijdag een mail van ontvangen dat ze overboekt waren. Het was een prima alternatief met uitzicht over de Mekong rivier. Eerst lekker het zweet van ons af gedouched en daarna wat rondgelopen opzoek naar een leuk restaurantje. Pakbeng is erg klein dus ook maar iets van 6 restaurants en besloten terug te lopen naar het restaurant van het hotel waar het eerder al erg lekker rook. We wilde wat drinken bestellen en de jongen die in de bediening liep zei ons dat hij alleen nog water en lauw bier had, dus Anthony zegt lauw bier WTF en ik begin toch te lachen, die jongen bedoelde Lao bier. We zijn tenslotte in Laos, hahaha. Ik vertelde de jongen ons misverstand en hij kon er wel om lachen. We hebben allebei gebakken rijst met groente en kip gegeten, wat ons heerlijk smaakte.
Nu weer terug op de kamer en ben heerlijk Spotify aan het luisteren en ondertussen mijn verslag aan het tikken. Anthony was moe en is alvast gaan slapen, maar wat is hij weer druk aan het doen en ik lig echt in een deuk, arme Richard ik heb met je te doen. Wat is die man onrustig in zijn slaap zeg, ik ben er echt niks bij. Ik ga mijn backpack nog even ordenen voor morgen en dan ga ik ook slapen het is alweer 22.30 uur geweest. Morgen dag 2 van onze boottocht over de Mekong rivier.

Truste.


Dinsdag 17 november

Vannacht wederom weer vreselijk slecht geslapen, het was erg gehorig. Ik lag onder een klamboe en hoorde wat gezoem en dacht dit klopt niet dus deed de zaklamp op mijn mobiel aan en zag een zwarte tor lopen aan de binnenkant van de klamboe, bah. Dus licht aan en de tor weggehaald en weer geprobeerd te slapen. Anthony lag heerlijk te slapen waar ik toch wel een beetje jaloers op was. Om 4 uur schrok ik wakker van de stromende regen en er ging een soort van alarm, Anthony werd wakker door mijn gemopper maar viel daarna gelukkig weer snel inslaap.
Vanmorgen ging de wekker om half 7 en terwijl ik mijn tanden aan het poetsen was viel de stroom uit, gelukkig dat ik nog niet onder de douche stond. We hebben ons aangekleed en zijn bij het hotel gaan ontbijten, heerlijk vers brood met roerbak ei en vers fruit en veel te sterke koffie. Daarna zijn we naar een tentje gelopen waar we gisteravond zagen dat ze heerlijke broodjes verkochten en hebben wat ingeslagen voor de lunch. Ook meteen wat flejes water ingeslagen voor onderweg. Om 8 uur moesten we weer bij de boot verzamelen, en werden onze backpacks onder in het ruim gelegd en kregen we weer een plastic tasje om onze schoenen in te doen. Qua weer is het een verschil met gisteren, het is bewolkt en ietsjes fris. Heb ook maar een lange broek en iets met lange mouwen aan gedaan. Toen iedereen aanwezig was vertrok de boot om 9.15 uur richting Luang Prabang waar we aan het einde van de dag aankomen. Voor Tess en Paul hadden we de stoelen voor ons gereserveerd dus we zaten weer gezellig bij elkaar. Na een paar uur trok de bewolking weg en werd de lucht weer blauw en scheen het zonnetje, heerlijk. Ook maar weer een korte broek aangetrokken, aangezien het met mijn lange broek wel erg warm werd. De tijd leek bijna stil te staan en er kwam geen einde aan. Begrijp me niet verkeerd het was echt een prachtige tocht, maar wat mij betreft was èèn of ander halve dag genoeg geweest. Anthony daarintegen had nog wel wat dagen op de boot willen blijven. Fijn dat het hem zo goed bevalt en dat hij het naar zijn zin heeft. Om 16.00 uur meerde we aan in Luang Prabang. Daar hebben we met 8 andere Nederlanders een tuktuk naar het centrum genomen om in een bar met wifi onder het genot van een drankje op onze telefoons/tablet een slaapplaats te zoeken. Na wat gevonden te hebben ging ieder zijn eigen weg. We reizen allemaal een beetje naar het zelfde dus we zullen elkaar vast nog wel tegenkomen. Via Booking.com hadden we een guest house gezien dus liepen we via mijn telefoon navigatie naar het guest house. Daar aangekomen bleek de eerste kamer niks te zijn en de tweede kamer eigenlijk ook niet echt maar vooruit. We hadden besloten om de kamer voor 1 nacht te nemen en morgen zien we wel weer. Maar het bleek niet zo'n succes te zijn, wat een aftandse kamer en de douche bleek het ook niet te doen. Na dat ik dit gemeld had zou het opgelost worden. Wij zijn naar de avond markt gelopen en hebben wat gegeten, wat echt verukelijk was en zó goedkoop. Lekkere bami en nasi met een vleesgerecht en loempiaatjes voor ongeveer €2, p.p. Ondertussen hebben we besloten een ander hotel voor morgen te zoeken, hier slapen we echt maar 1 nacht. Op de terugweg hebben we inderdaad een ander hotel geregeld wat er wel schoon en goed uitziet. Daar kunnen we morgenochtend onze spullen droppen. Morgen willen we een waterval en grotten gaan bekijken en zijn daarvoor een toeristenkantoor ingelopen om informatie in te winnen. Anthony wil in het gaotische verkeer liever geen scooter huren dus pakken we waarschijnlijk een tuktuk of een mini busje. Eenmaal terug bijhet guest house blijkt ds douche niet gemaakt, dit kan morgen pas. Ik werd best een beetje pissig al kan de jongen die het regelt er ook niks aan doen maar we moeten nu in een andere kamer douchen. Morgen met gierende banden weg hier, zoals Geer en Goor dat altijd zeggen.

Ik hoop dat het lukt de foto's te uploaden, de verbinding is te traag :-(

  • 17 November 2015 - 16:55

    Carool:

    Wat schrijf je toch weer heerlijk lieverd! Zie het helemaal voor me :)
    Heerlijk om jullie avonturen zo mee te beleven... XXX

  • 17 November 2015 - 17:58

    Nancy:

    Hi Deb,

    Dit is voor het eerst dat ik uberhaupt een reisverslag volg...
    Meid, het is net of ik mee ben op vakantie!!! GEWELDIG!!
    Wat een te gekke, waanzinnig mooie bestemming.... mijmer..
    en léuk om jullie foto's te zien.

    Dit is nog maar het begin van jullie vakantie! : )
    Hier in NL mis je niets!
    De hele dag is grijs en guur geweest, vooruitzichten: het wordt kouder..
    " Eindelijk Winter" roept Piet Paulusma
    Wha-Ha-Ha, zó gek zijn jullie nog niet!

    Dikke kus en GENIETEN maar!!!!


  • 17 November 2015 - 18:08

    Mirjam En Erwin:

    Geweldig wat jullie meemaken , blijft toch even eetcultuur shock! Je gaat straks thuis ook je eigen luxe weer heel erg waarderen. Veel succes en plezier verder xxx

  • 17 November 2015 - 18:10

    Mirjam:

    Eetcultuurshock? Moet natuurlijk zijn een cultuur shock!
    Xxx

  • 17 November 2015 - 19:34

    Ria Zwaan:

    hoi luitjes, wat een geweldige foto's.
    wij hopen dat jullie reis voorspoedig zal verlopen, geniet ervan xx

  • 17 November 2015 - 22:18

    Marloek:

    Hi Deb,
    Wat onwijs leuk om je verhalen zo te lezen!!
    Ik hoef er bijna zelf niet meer heen haha;-)
    Nee hoor. Tis vreselijk hier. Angst zit er in heel Europa geloof ik wel in en dat blijft nog wel even ook. Het stormt hier nu ook echt erg, dus kort samengevat: geniet! Want voor je het weet loop je weer in dit snertweer en vreselijke nieuwsberichten aan te horen..
    Heel veel plezier!
    Dikke kus Loek

  • 18 November 2015 - 00:57

    Jury:

    Nou ik zie het allemaal al, je kan het voortaan zelf wel af.

  • 18 November 2015 - 00:59

    Jury:

    Nee hoor, ziet er prachtig uit. Geniet xxx

  • 18 November 2015 - 02:30

    Paul En Tess:

    Wat een leuk verhaal!
    Zo te lezen hebben jullie nu ook en smerig guest house.
    Waar wij beland zijn is ook vreselijk. Het plafond is zwart van de schimmel.
    Maar we kunnen terug kijken naar 2 gezellige dagen met jullie.
    Blijf genieten van al het moois en van jullie reis.


  • 19 November 2015 - 12:54

    Thamar:

    Heerlijk om te lezen weer! Wat een belevenis toch, daar reizen! En ff wennen dus. Nou, geniet!

  • 19 November 2015 - 19:16

    Richard:

    Leuk verslag weer.
    Geniet van alle het moois wat je ziet en meemaakt. Hoe gek het ook klinkt, maar geniet ook van de dingen die tegen zitten, zoals een douche die niet werkt. Want dat zijn juist later de dingen die je blijft herinneren en grappig worden.

    Kortom beleef het avontuur alsof het de laatste is :-)

    Ik hou van jullie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Muang Pakbèng

Actief sinds 17 Okt. 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 5636

Voorgaande reizen:

14 November 2015 - 04 December 2015

Laos & Cambodja

Landen bezocht: